Mikä on kilpailukykysopimuksen tarkoitus opetusalalla?
JUKO on ottanut tiukan linjan kilpailukykysopimukseen liittyen tulevalla sopimuskierroksella (kuten linkistä alla voi lukea). Se on ainoa oikea ratkaisu, ja ainakin opetusalan kohdalla luulisi vastapuolellekin olevan helppoa myöntyä vaatimukseen, koska turhasta on yleensä helppo luopua. Kolmevuotinen lomarahaleikkaus tulee sopimuksen mukaan päätökseen tänä vuonna, ja ainakin itse oletan, että sopimuksessa pysytään.
http://www.juko.fi/?x18668=1490870
On kuitenkin hyvä pohtia, mitä kikyyn kuulunut työajan pidentäminen on tuonut opetusalalle. Jos ei muuta, niin ainakin turhautuneisuutta ja ärtyneisyyttä. Opettajilla ei ole ollut pulaa töistä, ja kiky-tuntien toteuttaminen on ollut jopa odotettua typerämpää. Opetusalan kikyn ja kansantalouden nousun yhteyttä on vaikea löytää.
Kerron omakohtaisen esimerkin. Lähdin lokakuisena lauantaina työpaikalleni kohti kiky-lauantaita. Ohjelmassa oli erilaisia piirileikkejä ja mm. joogaa. Aloin jo työmatkalla pohtia, miten tällainen työskentely nostaa kansantaloutta, kehittää vientiteollisuutta tai ehkäisee työttömyyttä. Entistä järjettömämmäksi tilanteen teki se, että minulla olisi ollut töitä tehtävänä. Menin siis työpaikalleni, minkä seurauksena en ehtinyt päivän aikana tehdä perustyöhöni kuuluvaa arviointityötä. Kapinallinen luonteeni pääsi kuitenkin valloilleen, ja tein työpaikalla pari tuntia salaa töitä kirjoitelmia korjaten. Olen siitä edelleen syvästi pahoillani.
Olen useasti ehdottanut, että jos näitä kiky-lauantaita on pakko järjestää, olisiko siellä mahdollista tehdä töitä. Siellä voisi esimerkiksi keskustella aineryhmittäin, suunnitella oppitunteja ja projekteja, tehdä pedagogisia asiakirjoja ja arviointityötä. Ehdotukseni on torpattu kerta toisensa jälkeen, ja olemmekin viettäneet nämä kikyt esimerkiksi aivotutkijaa kuunnellen, itsestäänselvyyksiä paperille kirjoitellen tai rubriikkityöskentelyn parissa. Kaskosta ei ole vieläkään osattu selittää, mitä rubriikki tarkoittaa. Siellä on kuitenkin keksitty, että jos opettajainkokouksessa järjestetään tuolit ympyräksi, koulumaailman ongelmat katoavat. En ole havainnut muutosta.
Koulutuksesta on aina ollut helppo leikata, koska sen tuottavuutta ei ole helppo mitata. Me tuotamme perusopetuksessa nuoria, joilla on riittävät perustaidot menestyä jatko-opinnoissa ja tulevaisuudessa työelämässä. Jokainen syrjäytynyt nuori on sekä inhimillinen tragedia että kansantaloudellisesti raskas yksilö. Syrjäytymistä ei estetä leikkaamalla ja henkilöstöä vähentämällä. Syrjäytymisen estää oppilaan mahdollisuus saada kaipaamaansa tukea opettajilta ja muilta kasvatusalan ammattilaisilta. Sitä tukea eivät anna koneet tai pedagogisiin asiakirjoihin kirjattu jargon. Koulutuksesta leikkaaminen on yhtä typerää kuin pikavipin ottaminen. Hetkeksi voit saada helpotusta, mutta maksat takaisin korkojen kera.
Kun kyseisenä kiky-lauantaina kello alkoi lähestyä puoli neljää, aloin huolestua tulevasta flunssa-aallosta opettajien keskuudessa. Vienti veti niin lujaa.
Kuka ehdotuksesi työnteosta torppasi? Ja eikö julkisella ole ketään kenelle tehdä kantelua julkisten varojen väärinkäytöstä ja laissa määrätyn tehtävän laiminlyönnistä?
Ilmoita asiaton viesti
Kasko on ohjeistanut rehtoreita kiky-tuntien käytöstä, joten esimiestä en voi syyttää ehdotukseni torppaamisesta. Jostain syystä kikyissä on haluttu keksiä ”lisätöitä” tai esimerkiksi opettajistolle yhteisiä luentoja, vaikka ajan olisi voinut käyttää konkreettiseen työntekoon. Opettajat ovat olleet hyvin turhautuneita tähän.
Toivon tietenkin, että kiky-ajasta päästään tulevaisuudessa eroon. Jos näin ei kuitenkaan tapahdu, se pitäisi käyttää hyödyksi eikä jatkaa tätä tarpeetonta ajanhaaskausta. Tietysti olemme nytkin kiky-ajalla tehneet töitä, koska turhankin työn voi työksi laskea. Järkeä siinä ei kuitenkaan ole.
Ilmoita asiaton viesti
Mikäli kiky todellakin on tarkoittanut opetusalalla ainoastaan opettajien työaikalisäystä ilman muita toimenpiteitä, tulee mieleen lähinnä Axel Oxenstierna ja hänen kuuluisa huomionsa 1600-luvulta.
Tuottavuus- ja/tai säästövaikutusta sen sijaan olisi voitu hakea mm.
* edellyttämällä rehtorilta ja opettajilta tietyn määrän sijaistyöpäiviä/sijaistarpeita korvaamista vuosittain erilaisilla muilla järjestelyillä,
* lisäämällä oppilaiden vuosittaiseen oppivelvollisuuteen yksi ylimääräinen lauantaityöpäivä, jolloin opettajat kiky-ajallaan täydentävät oppilaiden tietämystä ja osaamista, auttavat ongelmissa olevia, tarjoavat haastavia lisätehtäviä innokkaimmille ja osaavimmille jne.
Jotain tällaista.
Ilmoita asiaton viesti
Tänä lukuvuonna osa kikystä on sentään käytetty koulutukseen (esim. digikoulutukseen), mutta pääosa on edelleen kuvailemaani täysin turhaa ”työtä”. Tosin kouluajan ulkopuolella tapahtuvat ja/tai palkattomat koulutukset eivät opettajistosta kovin oikeudenmukaisilta tunnu. Odotan mielenkiinnolla, mitä reilun viikon päästä edessä oleva kolmen tunnin kiky-iltapäivä tuo tullessaan.
Ilmoita asiaton viesti
Odotin muuten aiemmin sinun hakeutuvan ek-vaaliehdokkaaksi. Näin ilmeisesti et ole tehnyt?
Ilmoita asiaton viesti
En ole minkään puolueen jäsen, enkä myöskään ehdolla ek-vaaleissa.
Ilmoita asiaton viesti
Ok. Puoluejäsenyys ei sinänsä oleellista, kun sitoutumattomanakin voi ehdolla olla, mutta näkemyksiäsi muutoin olisi hyvä kuulla ek:n puhujanpöntöstä.
Ilmoita asiaton viesti