OAJ:n vuosityöaikavonkaus on mennyt syyntakeettomuuden puolelle
Uusimman Opettaja-lehden (1/2019) sivulta 51 löytyi artikkeli Yläkouluja toivotaan vuosityöajan kokeiluun. Kun vieläkään koko Suomesta ei löytynyt yhtään yläkoulua, joka haluaisi lähteä mukaan kokeiluun, on OAJ päättänyt lähestyä opettajia sivun kokoisella ilmoituksella, jossa ei ole yhtään hyvää syytä mukaan lähtemiselle. Jos jokin yläkoulu nyt jostain syystä lähtisikin mukaan, tällaiset yhden tai muutaman koulun kokeilutulokset ovat joka tapauksessa täysin yhdentekeviä. Tällä hetkellä kokeilussa olevat koulut ovat pääsääntöisesti pieniä alakouluja, joiden kokeilutuloksista ei voi tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä esimerkiksi yhtenäisten peruskoulujen suhteen.
Yksi asia on kuitenkin täysin selvää. Aineenopettajat eivät halua siirtyä vuosityöaikaan. Luokanopettajatkaan eivät pidä vuosityöaikaa ratkaisuna palkkausongelmiin, koska alakoulujenkin määrä on kokeilussa naurettavan pieni. Jos opettajat pitäisivät vuosityöaikaa jonkinlaisena ratkaisuna, kokeilukouluja olisi jo tässä vaiheessa kymmenittäin. Vuosityöaika on ongelmanratkaisukeinona yhtä hyvä kuin puhkoa renkaat, jos autossa on ikkunat rikki. Tämän ymmärtäminen on kuitenkin OAJ:n puheenjohtajalle ja toimistoväelle selkeästi liian vaikeaa, joten tätä vuosityöaikapelleilyä jatketaan jäsenistön mielipiteestä huolimatta. Alun perin kolmevuotinen kokeilu onkin muuttunut viisivuotiseksi, ja uusia kouluja yritetään saada mukaan kokeiluun 1.8.2020 asti, jolloin tämän idiotismin olisi pitänyt lähestyä loppuaan.
OAJ on tästä peruskoulujen olemattomasta innostuksesta tehnyt myös sen johtopäätöksen, että lukioiden opettajat haluavat mukaan kokeiluun. Mitään perusteita tällaiselle johtopäätökselle ei ole, mutta niin vain yritetään käynnistää vuosityöaikakokeiluja myös lukioiden puolella ja valmistellaan opettajien työehtoja heikentäviä sopimuksia, kuten peruskoulujen puolella.
Opettaja-lehden päätoimittaja Hanna Ottman totesi viime numeron pääkirjoituksessaan pontevasti, ettei aio ohittaa keskustelua perusopetuksen vuosityöajasta ensi viikonlopun Educa-messuilla. Tästä innostuneena päätin selvittää, milloin tällainen keskustelu järjestetään. Oli taas valittava itkun ja naurun välillä, kun huomasin, että keskustelu järjestetään perjantaina 25.1. klo 13.15-14.00. Tuohon aikaanhan suurin osa opettajista on vielä töissä, mikä tuskin tulee järjestävälle taholle yllätyksenä. Toki voihan se tullakin, kun tätä toimintaa yleisesti miettii. Siellä voivat sitten asiantuntijat sekä viestintä- ja neuvotteluosaston väki yhdessä maalailla kiiltokuvia aiheesta ja ihmetellä, miksi opettajisto on niin tyhmää, ettei se halua tehdä enemmän työtä entistä pienemmällä palkalla.
Onneksi aina voi kuitenkin lapata säkkikaupalla rahaa uusiin Ansa Kynttilä -videoihin ja pohtia, tulisiko seuraavan kokouksen munkkeihin omena- vai mansikkatäytettä. Sehän on sitä edunvalvonnan tärkeää ydintä.
Itse olen sitä mieltä, että vanhanaikaisempaa ja kankeampaa palkkaussysteemiä ei voi olla olemassa mitä on Suomessa työtään tekevien opettajien opetusvelvollisuuteen perustuvamalli. Eihän sitä ole yritetty muuttaa vasta kuin 70-luvulta asti, ja tuloksetta.
Onhan tuon mallin myötä sellainen tosiasia, että eriaineen opettajat saavat eri korvauksen samasta työstä. Seikka mikä ei ilmeisesti tarvitse korjausta?
Vastustaminen on aina helppoa, mutta missä ovat ideat miten tätä palkkausasiaa voisi uudistaa.
Ilmoita asiaton viesti
Opetusvelvollisuuteen perustuva palkkausmalli on pääosin erittäin hyvä ja opettajaa suojaava. Nyt saamme kuitenkin lisäkorvauksen ylitunneista, tukiopetuksista, toisen opettajan sijaistamisesta ja luokanvalvojuudesta. Nämä ovat elintärkeä osa ja lisä opettajan heikohkoon peruspalkkaan. Miksi ihmeessä näistä kannattaisi luopua ja siirtyä vuosityöaikamalliin, johon voi kaataa kaiken työn ilman lisäkorvauksia (ennen kuin 1520 tuntia ylittyy)?
Jos opettajat vuosityöaikaan haluaisivat, siihen olisi jo siirrytty. Opv-systeemi ei ole täydellinen. Ei voi kuitenkaan sanoa, että eri aineiden opettajat saavat eri korvauksen samasta työstä, koska eiväthän he täysin samaa työtä tee. Opetusvelvollisuuksille on perusteensa, vaikka ne eivät täydellisiä olekaan. Uskon, että opv-systeemi on opettajan kannalta paras malli, jos vaan tiettyjä opetusvelvollisuuksia saadaan hieman alemmas. Tällaisia ovat luokanopettajien ja reaaliaineiden lehtorien opetusvelvollisuudet, jotka eivät ole täysin oikeudenmukaisia muihin nähden. Toisaalta samankin oppiaineen opettajat tekevät työnsä hyvin eri tavoin ja käyttävät siihen eri määrän aikaa, vaikka oppituntien määrä onkin sama. Se onkin opettajuuden hieno puoli, että vielä on jäljellä itsenäisyys työskennellä.
En tiedä toista asiantuntija-ammattia, jota oma ammattijärjestö ajaa kellokorttisysteemiin. Opv-malliin olisi helppoa saada joustavuutta esimerkiksi ”muu työ” tai ”lisätyö” -nimikkeillä, jolloin opettajalle olisi helppo maksaa selkeästi opetustyöhön kuulumattomasta työstä. Tällaisia neuvottelutuloksia pitäisi pyrkiä saamaan, eikä ajaa palkanmaksajapuolen etua. Jos vuosityöaikamalliin siirrytään ja työaika rajataan selkeästi toimistotyön mittoihin, ei mene monta vuotta, että kesäkeskeytystä ruvetaan lyhentämään. Nopeasti tulee kysymys, miksi toimistotyöajassa olevilla on kahden kuukauden kesäloma. Opettajuuden luonnetta harva ymmärtää. Kovin monessa ammatissa et ole lähes koko päivää jatkuvassa asiakaskontaktissa ja vastuussa isosta lapsiryhmästä.
Tämän vuosityöaika-asian takia olen itse lähtenyt ammattiyhdistystoimintaan mukaan ja noussut myös OAJ:n valtuustoon. Jokainen minua äänestänyt on äänestänyt myös vuosityöaikaa vastaan. Kehitysehdotuksia opv-systeemiin olen esittänyt esimerkiksi siellä ja myös kirjoituksissani, joten pelkästä vastustamisesta minua on turha syyttää.
Vuosityöaika sisältää niin paljon riskejä, että sitä virhettä ei missään nimessä kannata tehdä. Tämä näkyy myös siinä, että opettajille ei ole halua siihen lähteä. Oppituntien määrä tulisi entisestään kasvamaan myös niillä, joilla on nykyisin suurin opetusvelvollisuus, koska oppituntikattoa ei ole edes kokeilusopimuksessa. Yksi liian vähän huomiota saanut asia on myös se, että vuosityöaika pudottaisi opettajan tuntikorvausta huomattavasti. Nythän esimerkiksi opetustunnin tai tukiopetustunnin hinta on vielä melko hyvä. Kun ne kaadetaan isoon saaviin, hinta tippuu selkeästi. Millainen ammattijärjestö ajaa tällaista kehitystä?
Ilmoita asiaton viesti
Kirjotuksestasi heräsi kysymys, että onko koulu oppilaita varten vai opettajia varten?
”Opetusvelvollisuuteen perustuva palkkausmalli on pääosin erittäin hyvä ja opettajaa suojaava. Nyt saamme kuitenkin lisäkorvauksen ylitunneista, tukiopetuksista, toisen opettajan sijaistamisesta ja luokanvalvojuudesta. Nämä ovat elintärkeä osa ja lisä opettajan heikohkoon peruspalkkaan. Miksi ihmeessä näistä kannattaisi luopua ja siirtyä vuosityöaikamalliin,..”
Itse en sanoisi noin 3000 euron peruspalkan olevan kovinkaan heikko.
On täysin totta, että on erittäin vaikea poistua siitä järjestelmästä, jossa on luotu mahdollisuus pitää oppitunteja vain elokuun alusta helmikuun alkuun ja muun ajan olla ilman opetustunteja, ns. pitää lomaa.
”Kehitysehdotuksia opv-systeemiin olen esittänyt esimerkiksi siellä ja myös kirjoituksissani, joten pelkästä vastustamisesta minua on turha syyttää.”
Ok, ei ole sitten osunut näkökenttään.
Ilmoita asiaton viesti
”Kirjotuksestasi heräsi kysymys, että onko koulu oppilaita varten vai opettajia varten?”
Koulu on tietysti molempia varten. OAJ on kuitenkin opettajien ammattijärjestö, jonka tärkein tehtävä on opettajien edunvalvonta. En usko, että opettajien palkkausmalli vaikuttaa kovinkaan paljon oppilaiden koulunkäyntiin.
”Itse en sanoisi noin 3000 euron peruspalkan olevan kovinkaan heikko.”
– Aloittavan luokanopettajan palkka on noin 2600 euroa ja peruskoulun lehtorin noin 2800 euroa. Varsinkaan pk-seudulla tuolla summalla ei leveästi eletä.
”On täysin totta, että on erittäin vaikea poistua siitä järjestelmästä, jossa on luotu mahdollisuus pitää oppitunteja vain elokuun alusta helmikuun alkuun ja muun ajan olla ilman opetustunteja, ns. pitää lomaa.”
Tästä en saa mitenkään kiinni. Lukuvuosi kestää elokuun alusta toukokuun loppuun/kesäkuun alkuun. Sen varmasti tiesitkin.
”Ok, ei ole sitten osunut näkökenttään.”
Tämä on mielenkiintoista. Kannattaa lukea kirjoitukseni tarkemmin. Yllä olevassa kommentissakin on ratkaisuehdotuksia vuosityöajan sijasta, samoin esimerkiksi tätä edeltävässä blogikirjoituksessani. Itse asiassa kysyit minulta samaa asiaa 2.9.2018 kirjoittamani blogikirjoituksen kommenttiosiossa, jossa sinulle myös asiaan hyvin selkeästi vastasin.
Ilmoita asiaton viesti
Pyydän aluksi varsin myöhään tullutta kommenttiani.
””On täysin totta, että on erittäin vaikea poistua siitä järjestelmästä, jossa on luotu mahdollisuus pitää oppitunteja vain elokuun alusta helmikuun alkuun ja muun ajan olla ilman opetustunteja, ns. pitää lomaa.”
Tästä en saa mitenkään kiinni. Lukuvuosi kestää elokuun alusta toukokuun loppuun/kesäkuun alkuun. Sen varmasti tiesitkin.”
Pitäisi sinun tuosta saada kiinni, sillä siihen riittää 15 abien kurssia.
Itse en pidä minään ratkaisuna sitä, että tehdään lisää pöllönpyyhinnän tapaisia korvauksia.
Ilmoita asiaton viesti
Itse opetan peruskoulussa äidinkieltä ja kirjallisuutta sekä suomea toisena kielenä, tällä hetkellä 1.-4.-luokkalaisille suomea toisena kielenä ja 8.-9.-luokkalaisille äikkää. Omaa opetuskokemusta lukiosta minulla ei ole lukuun ottamatta lyhyitä sijaisuuksia opiskeluaikoina.
Olen kuitenkin seurannut läheltä lukio-opettajien tilannetta ja keskustellut aiheesta paljon. Varsinkin pääkaupunkiseudulla ryhmät ovat erittäin suuria (30-40 oppilasta), mikä nostaa opettajien jälkityön oppiaineesta riippumatta tolkuttoman suureksi. On siis täysin naurettavaa väittää, että joku pystyisi lomailemaan kesken lukuvuoden. Päinvastoin uskon, että nimenomaan lukioiden opettajille saattaa tällä hetkellä olla kaikista suurin työkuorma ja heikoin tilanne monien uudistusten takia. Oppituntien määrää ei nykyisestä voi mitenkään nostaa.
Itse en myöskään pidä esimerkiksi luokanvalvojatyötä, tukiopetusta, sijaistuksia tai pakollisia sekä ylimääräisiä tutkimuksia, projekteja ja testejä pöllönpyyhintänä.
Sinä et liene opettaja, joten tietyllä tavalla ymmärrän, että löytyy halukkuutta kritisoida opettajien nykyistä palkkausmallia. Ymmärrät kuitenkin varmasti myös sen, ettei minkään ammattijärjestön tehtävänä ole heikentää edustamansa ammattiryhmän tilannetta. Sehän on täysin järjetöntä. Sitä minä näissä kirjoituksissani kritisoin.
Ilmoita asiaton viesti
Esimerkiksi moni urakkatyötä tekevä tekee nelipäiväistä viikkoa, eli viikonloppu on pe,la,su. Jos urakoi neljässä päivässä viiden työt perjantai on vapaa. Mutta koko lukuvuoden töitä ei urakoi muutamassa kuukaudessa, kukaan ainakaan joka työnsä oikeasti tekee.
Mutta tämäkään ei, tai tästäkään ”vääntäminen” ei anna vastausta siihen jos kysytään että miten oaj neuvottelee jäsenilleen heikomman sopimuksen jota moni jäsenistöstä ei vaikuta haluavan. Sitähän moni kritisoi. Esimerkiksi ammattikouluissa monet tulevat menettämään 50% iltalisän, koska tämän muutoksen myötä niitä ei käytännössä enää juurikaan makseta. Kärjistäen voisi pohtia, että väitetty tasa-arvo palkoissa (opetit sitten vähän enemmän tai vähemmän tai millä alalla sitten) tuntuu olevan ”superihanne”. Vähän käy mielessä että oliskohan kommunismikin kiva juttu?
Lakimiehet laskuttavat siinä 200€ tunti ja ylöspäin. Lääkärien vuosiansiot vaikuttavat olevan siellä 150 000€ -600000€… Korkeakoulutella opettajalla on mahdollisuus tienata noista ansioista pieni osa, ja käytännössä työssä ei ole juuri etenemisen mahdollisuuksia.
Monissa töissä on jotain etuja, opetuksessa työ on ollut paitsi itsenäistä myös yleensä kesäkeskeytyksellä varustettua. Tuskin muuten mitään on kadehdittu niin paljon kuin sitä…
Ilmoita asiaton viesti