Opettaja-lehti jatkaa mielenkiintoista retoriikkaansa

Otan uusimman Opettaja-lehden käteeni ja pääsen sivulle 10. Kuvassa on viisi hymyilevää opettajaa sekuntikellot käsissään. On löytynyt vihdoin peruskoulu, joka on ilmoittautunut mukaan vuosityöaikakokeiluun. Seuraa lukemattomia virkkeitä, joissa tätä autuutta hehkutetaan. Epäusko valtaa mieleni ja joudun vilkuilemaan ympärilleni, olenko piilokamerassa. Väliotsikon ”Kuusi kaupunkia kärkkyy kokeilemaan” kohdalla repeän nauramaan kovaäänisesti. Eihän tämä voi olla totta.

Esimerkiksi Helsingissä tämä kärkkyminen tarkoittaa sitä, että koulu toisensa jälkeen kieltäytyy vuosityöaikakokeilusta. Yleensä äänestyksessä yli 80 prosenttia opettajista äänestää kielteisesti. Helsingistä ei ole kokeiluun lähtenyt vielä yhtään peruskoulua, ja kokeilua harkitsevat harvat koulutkin ovat kaikki alakouluja, joissa ei työskentele juurikaan aineenopettajia. Silti OAJ:n puolelta ei myönnetä, että on lähdetty väärään suuntaan. Vika on opettajissa, jotka eivät ymmärrä vuosityöaikamallin hienoutta, eikä luonnonmämmi maistu.

Työskentelen itse Malmin peruskoulussa, jossa äänestimme kokeilun kumoon. Saimme palkkalaskelmat, joissa näkyi tämän lukuvuoden palkka verrattuna mahdolliseen kokeilupalkkaan ensi lukuvuonna. Työmäärä oli sama, jos käyttää lainausmerkkejä. Ensisilmäyksellä laskelma näytti kohdallani lupaavalta. Palkkani nousisi 121,93 euroa kuukaudessa. Kun aloin tutkia laskelmaa tarkemmin, päädyin jälleen samaan lopputulokseen kuin aina ennenkin – kyseessä on kaikkien aikojen härskein vedätys palkanmaksajapuolelta. Vuosityöaikani laskelmassa oli 1618 tuntia, eli siinä on 98 tuntia lisätyötä vuosityöaikamallin perustuntimäärään (1520) verrattuna. Tuo perustuntimäärä on 40 tuntia viikossa, ja olen tänä vuonna pyrkinyt selviytymään työstäni keskimäärin tuohon tuntimäärään. 98 tunnin lisätyön tuntipalkaksi tulisi siis itselleni noin 12,40 euroa, kun kerron kuukausikorotuksen kymmenellä ja jaan sen 98:lla. En pidä tuota kohtuullisena tuntipalkkana opettajalle, eikä pidä varmasti kukaan muukaan. Kaiken lisäksi viikoittainen oppituntimääräni nousi laskelmassa yhdellä, joten käytännössä minkäänlaista korotusta opetusvelvollisuuteen perustuvaan palkkaan ei edes ollut. Olisin vain saanut tehdä 98 tuntia lisätyötä ilman korvausta. Samanlaisiin laskemiin päätyivät muutkin opettajamme opetettavasta aineesta välittämättä. Ne joilla kuukausipalkka oli noussut, olivat saaneet myös paljon lisätunteja entiseen verrattuna. Osalla bruttopalkka oli suoraan miinusmerkkinen, vaikkei sen pitänyt olla mahdollista, koska kenenkään palkan ei pitäisi ihanassa vuosityöaikamallissa laskea. Totuus on toki hieman toinen.

Itselleni on jäänyt myös mysteeriksi, millä tavalla vuosityöaikamalli parantaisi opettajien tasa-arvoisuutta. Kokeilumallissa ei ole oppituntikattoa, joten tämä voisi aiheuttaa epätasa-arvoa jopa eri opettajaryhmien sisällä. En usko, että luokanopettajaa naurattaa, kun viereisessä luokassa opettavalla on kolme oppituntia viikossa vähemmän, mutta hän tekee enemmän suunnittelutyötä lämmin kahvikupponen kädessään, joten he saavat samaa palkkaa työstään. Uskon, että opettajat pitävät edelleen luokassa tapahtuvaa opetusta työnsä kulmakivenä. Oppitunneilla pitäisi ehdottomasti olla kokeilumallissa jonkinlainen kerroin, mutta niin ei ole. Kaikki työ on siis samanarvoista, vaikka jokainen opetustyötä tekevä tietää, että haastavan opetusryhmän opettaminen on kuluttavampaa kuin esimerkiksi ilmiöiden suunnittelu. Jälkimmäinenkin on toki henkisesti raskasta, kun ymmärtää tekevänsä turhaa työtä.

On myös harhaanjohtavaa väittää, että vuosityöaikamallissa kaikesta tehdystä työstä maksetaan. Opettaja ei ole se, joka työtuntinsa päättää. Sen tekee esimies, joka on vastuussa koulun budjetista. Jotta tämä kaunis ajatus kaikesta tehdystä työstä maksamisesta olisi edes mahdollista, pitäisi osoittaa todella suuria lisäsatsauksia opettajien palkkoihin. Sellaisista en ole kuullut. Vuosityöaikamallia on perusteltu sillä, että osa opettajista ei ole tyytyväisiä opetusvelvollisuuteen perustuvaan palkkaukseen. Se on aivan varmasti totta, mutta yhtä selvää on myös se, että vuosityöaikamalli ei ole sitä, mitä opettajat haluavat. Sen huomaa jo siitä, että edes kokeiluun ei halua lähes kukaan lähteä. OAJ:n puolella pitäisi tämä ymmärtää.

juvehvilainen
Helsinki

FM, äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori, luottamusmies, HOAY:n hallituksen jäsen ja OAJ:n valtuutettu. Kirjoitukseni edustavat vain ja ainoastaan omaa mielipidettäni.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu